Hun ser spøgelserne i øjnene

Single cover Time of GhostsIda Wenøe lander efter en omvæltende periode sikkert på benene med single-udspillet ’Time of Ghosts’ fra den kommende plade af samme navn. Det har krævet både mod og fokuseret arbejde, men nu gør sangerinden klar til at høste frugterne, der blandt andet indebærer stor interesse fra det engelske marked.

Pressemeddelelse

Kunstnerisk mod belønnes ikke altid, men det er heller ikke den sikre vej til målet, der har været Ida Wenøes ambition. Hun vil gerne nå frem, men det skal være på hendes og kunstens præmisser, så sjælen kan nå med.

”Sidste år tog jeg den sværeste og vigtigste beslutning, jeg nogensinde har taget. Jeg valgte at forlade mit veletablerede, velfungerende, succesfulde band Boho Dancer. Jeg vidste, at hvis jeg skulle udfolde mit fulde potentiale som kunstner, var det tid til at genopfinde mig selv, og dagen efter bruddet gik jeg derfor i gang med forberedelserne til ‘Time of Ghosts,’ som er min debutplade som soloartist,” fortæller hun.

Og det er vigtige ting, hun behandler i sangskrivningen, hvor skrøbeligheden og det ægte udtryk får god plads. Men det er samtidig også en kommentar – en udstrakt hånd – til det omkringliggende samfund.

”Sangen ’Time of Ghosts’ handler om at komme sig selv nærmere ved at komme sine spøgelser nærmere. Det er som om, der er den forventning i samfundet, at vi ikke må fejle. At vores mørke sider skal gemmes væk eller at det anderledes i os, der gør os unikke, skal gemmes væk. Den ’lette’ løsning kan være at proppe os med piller, men resultatet bliver bare, at vi forsvinder mere og mere fra os selv og hinanden,” siger Ida Wenøe.

Musik, der standser tiden

Hun vil gerne værne om det unikke og skabe øget samhørighed, i en verden hvor det forjagede og overfladiske alt for ofte løber med dagsordenen og får magten over vores liv. Her kan musikken noget helt særligt, oplever hun:

”Det fedeste er følelsen af, at tiden står stille, når man spiller. At alle holder vejret, og at forestillingen om scene og publikum erstattes af en samhørighed og et fællesskab. Musikken har sjæl, og det er den sjæl, der i det øjeblik er i os alle. Jeg dyrker en nerve, der er universel for alle mennesker, og det er vel derfor, min musik virker. Men det kan også være krævende musik, fordi det går ind og piller ved eksistensen og de dybere lag af vores følelsesliv. Men det er dermed også musik, der, for den åbne lytter, kan få hårene til at rejse sig og gøre øjnene fugtige.”

Og om pladens første single siger hun:

”Det er et af de numre, folk reagerer meget umiddelbart på. Det er både et nummer, der opløfter, men det opfordrer også til eftertænksomhed. En kombination, jeg rigtig godt kan lide. Sangen er det mest straight-forward nummer på pladen, og dermed også det mest radiovenlige. Men alle sangene har det til fælles, at de har fortællingerne i fokus. Det er numre, der er skrevet og indspillet ud fra et ideal, der dyrker det uperfekte.”

En pakke skruer, en xylofon og en tønde

Hun har under indspilningen fulgt et koncept, hvor hun højst har måttet invitere én musiker til at spille med på hvert nummer. Så alle instrumenter er spillet af hende selv – bortset fra en enkelt cornet.

”Jeg har virkelig leget. Alle percussion-delene er spillet på det, vi fandt, der gav nogle fede lyde. Blandt andet en pakke skruer, en gammel musiklokale-xylofon, en tønde og tre guitarer stemt I forskellige stemninger. Jeg har strøget på en dulcimer, spillet på en gammel kasseguitar, spillet mandolin og sunget kor på mig selv,” afslører Ida Wenøe, der har indspillet pladen med producer og tekniker Jonas Tranberg.

De to deler mange af de samme idealer og leder fx ikke efter den rene lyd, men efter den ægte lyd:

”Der hvor vejrtrækningen kan høres, fingrene på instrumenterne, spyttet, mågerne fra havnen, real-lydene der alle har fået lov til at være medspiller på pladen. Det upolerede er langt mere interessant,” forklarer hun.

Ørenlyd i England

Hendes musik udspringer genremæssigt af folk, men det er også lyden af ’nu’. Der kan høres spor fra amerikansk og engelsk folk fra 60’erne og 70’erne og fra højskolesangbogen. Og fra Carl Nielsen og Sebastian til Joni Mitchell og Leonard Cohen. Men tonen er også nyskabende og fremadrettet, både i lyd og fortælling, hvilket bl.a. har givet hende ørenlyd i England.

”Der er et blomstrende marked for alternativ folk-musik der, og det har kun vist sig at være en force for mig, at jeg bringer det nordiske islæt, så jeg har specielt fokus på Storbrittanien. Mit engelske publishing selskab ’Karousel’ hjælper mig som mine ambassadører derovre, og pladen skal udgives gennem et engelsk label også,” fortæller Ida Wenøe, der, med spillejobs i ind- og udland, efterhånden ikke har mange ledige dage i kalenderen:

”Både mit liv og arbejdsliv er musik, for jeg er så privilegeret ikke at skulle skelne mellem fritid og arbejde. Det er så altopslugende fantastisk og fuldstændig vanvittigt på samme tid. Det er ikke, og har aldrig været let, men det har altid været vigtigt,” siger hun.

Singlen Time of Ghosts udkom 15. juni på Songcrafter Music.

Find ‘Time of Ghosts’ på iTunes her.

Albummet af samme navn udkommer til september.

Følg med her: www.facebook.com/idawenoe