Martin Høybyes nye studiealbum ’For the World’ smelter sammen med debutromanen ’For alt i verden.’ Der er med andre ord lidt ud over det sædvanlige at komme efter – både for musikglade læsere og læseglade lyttere.
Martin Høybye tog os på sit sidste albumudspil med ind i den sangskriververden, han har bevæget sig i gennem en årrække i USA. Og Gaffa skrev om albummet ‘Night Like This,’ at det “emmer af troværdighed, kunstnerisk og åndeligt,” mens bl.a. også Jyllandspostens anmelder var glad og skrev, at “professionalismen fra USA gennemsyrer pladen, som er sjælden helstøbt.”
I stedet for at forsøge at lave en plade mere af samme skuffe, har Martin Høybye dog efterfølgende villet lave indspilninger, der var mere umiddelbare. Og for mange vil den nye plade ’For the World’, bringe et lykkeligt genhør med producer Dennis Ahlgren (Tina Dickow, m.fl.), som Høybye tidligere har lavet to plader sammen med.
Det legesyge er rød tråd
Samarbejdet har givet en meget umiddelbar lyd, der spænder fra det helt akustiske til det mere potente med fuld besætning. Og den legesyge tilgang, som Høybye og Ahlgren tidligere glimtvis har ladet skinne igennem, løber nu som en rød tråd gennem hele pladen.
Flere af numrene kan betegnes som en slags syngende advarselsskilte mod at forherlige det overfladiske. Ikke mindst når det gælder mødet mennesker imellem. Det er måske tydeligst i et nummer som ‘Postcard from Hollywood’ men også i pladens åbningsnummer ‘Life Asleep,’ der netop handler om at leve livet ”i søvne.” Derudover er Høybye som altid garant for kærlighedssange, der spiller sig helt tæt på lytteren. Titler som ‘Epitaph for Trust’ eller den hudløst minimalistiske ‘Unlie your Lies’ taler næsten for sig selv.
For sangskriveren og forfatteren er det nye mash-up mellem musik og litteratur en naturlig følge af at leve og arbejde med fortælling hver dag:
”Alt handler jo om fortællinger. Og sangene her har deres egne historier, der kan stå alene, men de er samtidig blevet sat ind i den samlede fortælling, som romanen er. Hvis man er mest til, at ting skal blive i deres vante kasser, kan det sikkert være lidt udfordrende med koblingen af plade og bog, men jeg har fuld tillid til, at lytterne og læserne vil være med på idéen,” siger Martin Høybye.
Hovedpersonen er helt sin egen
I For alt i verden følger vi Thøger, der vokser op i provinsen i 70’erne. Kernefamilien går i opløsning, og han ender på et socialpædagogisk opholdssted, hvor han begynder at spille musik. Musikken bliver en kompasnål, efter en voldsom hændelse sender ham ud på en spontan dannelsesrejse. Nogle sværdslag med kærligheden lægger sig som et underliggende eksistentielt spor, mens Thøger lidt efter lidt finder sin stemme som sangskriver, og ringen endelig sluttes på den anden side af Atlanten.
Selv om forfatteren er født i samme årti og er sangskriver som hovedpersonen, er der dog ikke tale om en decideret selvbiografisk bog:
”Der er scener i bogen, der afspejler virkeligheden, og det er først og fremmest oplevelser, jeg har haft som musiker og socialpædagog. Jeg trækker også på arvesølvet i beskrivelsen af tiden og opvækstmiljøet, men Thøger er en fiktiv hovedperson. Han har sider af mig og sider af mange andre mennesker, men han er helt sin egen,” forklarer Martin Høybye.
Se mere om musikken og bogen på www.foraltiverden.dk, hvor du blandt andet finder musikvideoer og forfatterens egne ord om musikromanen.
Find albummet ‘For the World’ her:
Soundcloud: https://soundcloud.com/songcrafter-music/sets/for-the-world
Spotify: https://open.spotify.com/album/5gbzELkttnzw07x4GGRS8T
iTunes: https://itun.es/dk/NHox_